Mina färger (val av material)

Ockra

Jag föredrar ljus gul ockra som del i Zorn-paletten för människor.

W&N ”Yellow ochre light” (745) är trevlig men en aning grusig. Den är ljusare och lite klarare än Beckers ”Ljusockra” (615). Beckers är dessutom ännu grusigare. Ingen avgörande skillnad mellan dem.

Rembrants ”Yellow ochre light” (228) är gulare och ljusare i sin masstone än W&N ovan, men de är mycket lika så fort de börjar blandas med vitt.

Rembrants är slät och smörig i konsistensen. Just nu min favorit.

Burnt Sienna och Transp. Järnoxd

W&N ”Burnt Sienna” (74) och Beckers ”Transparent Järnoxid” (645) är mycket lika och är gjorda av samma pigment, PR101. Beckers är lite rödare och lite mer transparent än W&N men skillnaden är inte stor.

Beckers ”Burnt Sienna” (640) är mer nougatig och lite mindre transparent. Inte samma lyster. Vrider inte mot gult lika mycket när den blandas med vitt, men är heller inte lika röd i masstone. Pigmentet är PBr7, som även används för bränd umbra.

Alla tre har ung samma tintstyrka.

Ska man ha en av dem, är W&N eller Järnoxiden bra val. (Med den senare kommer lite extra rödhet i masstone)

Coelinblå

Beckers Coelinblå (435) är lik Classicos Cereleuan Blue (368) men lite mildare och lite mer opak. Vrider mer at gron-gra om den blandas med vit (Gillar Beckers bättre initialt)

Ivory Black

W&N ”Ivory Black” (331) är en mild bra svart. Oblandat eller med liten blandning med vitt är det mycket svårt att avgöra vilken nyans den har, men med minst 20% vitt ser man en svag dragning åt blå som går mer mot grön vid högre inblanding av vit.

Den drar t.ex. Winsor Yellow ganska kraftigt åt grönt, men en Bright Red blir lite mörkare och lite brunare när man blandar i Ivory. (Dvs Ivory verkar vara komplement till röd, förskjutet åt den gul/gröna sidan)

Ivory Black blandad i Winsor Yellow resp. Bright Red.

Röda klara

Jag har tre röda som är snarlika. Alla används där någon annan kunde valt en kadmium-variant, men det avstår jag från.

Rembrandts ’Permanent Red M’ (377) och W&N (artist) ’Scarlet Lake’ (603) är båda halv-opaka, men i praktiken tycket jag de är ordentligt opaka. Båda har PR255 och de är lika starka. Rembrant är lite smörigare i konsistensen, men i övrigt kan jag inte skilja dem åt.

Beckers A ’Klarröd’ (305) klassas om transparent, men jag tycker den är är rätt opak den med, nästan som de ovan. Den är dock betydligt svagare när man blandar den, vilket kan vara en fördel. Annars är den nyansmässigt helt likvärdig de andra två. Den har ett annat pigment dock (PR168)