Enkla ’låd’-objekt i blender

Här anteckanar jag handgreppen som behövs för att skissa upp en 3D-figur utifrån ursprungslådan när Blender startar. Shortcuts skriver jag i fetstil.

Jobba i Object Mode samt Edit Mode. Tab växlar mellan dem.

I Edit Mode, välj om markeringar ska gå på Vertex, Edge eller Surface med 1, 2, resp 3. Om man väljer många med en Select Box, Lasso eller liknande, väljs mara det som syns. (Slå på trådmodellen för att allt ska synas och bli varbart)

Flytta med G, Rotera med R, snap till axel med x,y, resp z. Extrude med E. Scale med S.

Delete med X.

Select all med A, Add med Shift-A

Med Ctrl R skapar men en Loop Cut, för att stycka upp former i fler.

Spegling

Bygger man symetriska saker, kan man lägga på en Modifyer för Mirror. (Skiftnyckel->Add modifier)

Boxen ’Clipping’ gör att objektet klipps ihop vid planet som är ortogonalt mot speglingsaxeln. ’Merge’ gör att de speglade delarna giftsihop innom ett avstånd.

Mirror spegalr runt objektets origin, vilket gör att om man flyttar objektet i ObjectMode (så att objektet origin följer med) så ser man ingen speglig. Jobba därför på objektet i EditMode.

Mjuka former med SubDivision

En annan modifier skapar subdivisions, som mjukar upp formerna genom att skapa fler ytor.

När man knådar upp den uppmjukade formen kan ’Proportional Editing’ slås på så att kanter (eller vad man nu editerar) ska påverka omgivande kanter också i fallande grad. (’Proportional Editing’ är en liten ikon med cirklar) Storleken sätts med scrollhjull eller PgUp/PgDown.

I Object Mode kan man köra ’Shade Smooth’ från ’Object’-menyn för att trolla bort de plana ytorna.

Modifiers kan man göra apply på i Object Mode, så ’permanentas’ de, och försvinner som modifier.